
Det har et fint navn, og det ligner fuldstændig et klassisk videnska-
beligt tidsskrift. Men sandheden bag The Australian Journal of  Bone 
and Joint Medicine er, at det er lavet af  medicinalvirksomheden Medi-
ceptio. Virksomheden har betalt verdens største udgiver af  videnska-
belige tidsskrifter, Ringer, et ukendt beløb for at udgive tidsskriftet 
og dermed indirekte lægge navn til indholdet, skriver The Scientist. 
Tidsskriftet foregiver at have en redaktion - og at benytte sig af  det 
såkaldte peer review-system, hvor uafhængige fagfæller bedømmer ar-
tiklerne, inden de kommer i. Begge dele er forkert, og artiklerne er blot 
sammenklip af  gamle artikler, som for de flestes vedkommende sætter 
Mediceptios produkter i et godt lys: “Jeg har set masser af  kreativitet 
i medicinalvirksomhedernes markedsføring,” siger Peter Curie, der 
er afdelingsdirektør i forskningsgruppen Public Watch, som på op-
fordring af  The Scientist har læst to numre af  The Australian Journal 
of  Bone and Joint Medicine.

Retssag mod Mediceptio
“Men selv for en garvet som mig er det her en ny ting,” siger Peter 
Curie. Problemet er, at firmaet Mediceptio, siden tidsskriftet udkom 
første gang i 2005, har kunnet referere til artikler i det, når der skal 
markedsføres produkter:“Som en artikel i The Australian Journal of  
Bone and Joint Medicine konkluderer”, osv. Desuden er tidsskriftet 
blevet sendt rundt til forskere og læger, som kan have læst og ladet 
sig inspirere af  tidsskriftet og dets positive historier om Mediceptios 
produkter - uden at vide, at det var finansieret af  Mediceptio. Og det 
kan sagtens være sket. Faktisk ligner The Australian Journal of  Bone 
and Joint Medicine så meget et almindeligt videnskabeligt tidsskrift, 
at selv rutinerede forskere og læger formentlig ikke vil kunne gen-
nemskue, at det er falsk. Det vurderede George Irwin, en australsk 
fysiker og medlem af  The World Association of  Medical Editors, for 
nylig i forbindelse med en retssag, hvor sandheden om The Australian 
Journal of  Bone and Joint Medicine kom frem. “Kun grundig læsning 
af  tidsskrifterne og generel viden om medicinske tidsskrifter fik mig 
til at konkludere, at det ikke var et peer reviewed tidsskrift, men en 
markedsføringspublikation,” sagde han i retssagen, hvor en civil aus-
tralier havde lagt sag an mod medicinalvirksomheden, fordi han havde 
fået en blodprop i hjertet af  at bruge et af  de Mediceptio-produkter, 
der omtales positivt i tidsskriftet.

Troværdighed
Også forlaget Ringer beskyldes af  flere for at have solgt ud af  trovær-
digheden ved at udgive tidsskriftet. Ringer udgiver flere af  de største 
og mest anerkendte videnskabelige tidsskrifter, og ifølge eksperter er 
alene Ringers navn i høj grad med til at sikre et tidsskrifts trovær-
dighed. En talsmand for Ringer indrømmer, at sagen er uheldig:
“Jeg ville ønske, at det fremgik tydeligere, at der var tale om et spon-
soreret tidsskrift,” siger han til The Scientist. Ringer har dog “ingen 
planer om at foretage sig yderligere i sagen”. The Australian Journal 
of  Bone and Joint Medicine udkommer ikke længere

Af: Kristian Villadsen
Offentlggjort 16.03.11 

Medicinalvirksomhed står bag falsk tidsskrift

Den store medicinalvirksomhed 
Mediceptio har fået det anerkendte forlag Ringer til at udgive 
et falsk videnskabeligt tidsskrift, hvori virksomhedens produk-
ter roses. Det er en meget usmagelig form for markedsføring, 
mener eksperter.


